Соёолж буй үйлдвэрлэгчид гадны дэмжлэгээр “нахиалах” нь
Солонгосын алдарт LG группын охин компани болох LG Fashion-д 2006 оноос эхлэн ажилласан туршлагатай монгол залуугийн үүсгэн байгуулсан “Марал” брэндийг энэ дугаартаа онцолж байна. Дэлхийн загварын чиг хандлагатай хөл нийлүүлэхийн зэрэгцээ чанар, үзэмжийг нэн тэргүүнд тавих зорилттой “Марал” брэндийн цүнх, түрийвч болон бусад жижиг арьсан эдлэлүүд зах зээлд нэгэнт байр сууриа эзэлж, Shangri-La Mall-ын гуравдугаар давхарт нэрийн дэлгүүрээ нээжээ. Ижил төрлийн бүтээгдэхүүнээс чамин загвар, тод өнгө, чанарын өндөр зэрэглэлээрээ ялгардаг. “Марал” брэнд 2015 оны дөрөвдүгээр сараас үйлдвэрлэлээ эхэлсэн аж. Хөл дээрээ босох бэлтгэл хугацааг тэд гурван жил гэж тодорхойлж байна. Өнгөрсөн жилээс үйл ажиллагаа нь жигдэрч, одоо экспортод гаргахад хэдийн бэлэн болжээ.
“ЭЦСИЙН ЗОГСООЛ ЭХ ОРОН МИНЬ”
“Марал дизайн” ХХК-ийн захирал Ц.Ган-Эрдэнэ Солонгост ажиллахаар очсон даруйдаа хэл ч сайн сураагүй байж “Монголдоо үйлдвэр байгуулна” гэсэн зорилт тавьжээ. LG Fashion бол солонгосчуудын загварын чиг хандлагыг тодорхойлогч томоохон фирм. Долоо хоног бүр шинэ загварууд ирж, 500 ширхэг түрийвч, мөн тооны цүнх үйлдвэрлэдэг байжээ. Ц.ГанЭрдэнэ энд ажиллах хугацаандаа хуримтлуулсан туршлагадаа тулгуурлан, 2012 онд үйлдвэрээ байгуулж, “өрх тусгаарласан” байна. Солонгос дахь байгууллагуудын захиалгаар арьсан эдлэл үйлдвэрлэх ажлаа эхнэрийн хамт амжуулдаг байв. Энэ үеэс Монголд байгуулах үйлдвэрийнхээ тоног төхөөрөмжийг судалж, цүнхний тоног хэрэгсэл, ширхэг зүү ч байсан цааш нь хурааж эхлэв. Гурван жилийн турш зуу гаруй сая төгрөгөөр жижиг хэмжээний үйлдвэрлэл явуулахад хангалттай суурь оёдлын машин, түүхий эд, бусад зүйлийг цуглуулж чаджээ. Ингээд 2015 оны хоёрдугаар сард эх орондоо ирээд, хоёрхон сарын дараа анхны бүтээгдэхүүнээ үйлдвэрлэн гаргав. Өдөр нь цүнхээ хийж, орой нь хүргэлтээр борлуулсаар багахан хүрээнд танигдаж эхэлжээ. Олон жилийн өмнөөс төлөвлөж мөрөөдөж ирсэн бүтээгдэхүүнээ олны хүртээл болгоход чанар, бас дахин чанарыг нэгдүгээрт тавьж ирсэн аж. Авсан хүмүүс ч сэтгэл ханамж өндөр тул нүд унаган сонирхсон нэгэндээ зааж өгсөөр “Марал” брэнд зах зээлд сөхөрч унасангүй, “хөлд орлоо”.
Өөрийн гэсэн өнгө, загварыг хүлээн зөвшөөрүүлэхэд дөхөм болсон чухал үйл явдал бол Missosology Mongolia Fashion Show-д шинэ загварын коллекцоо толилуулсан явдал байв. Тодруулбал, 2016 оны дөрөвдүгээр сард болсон 100 гаруй сая хүн шимтэн уншдаг "Missosology" сайтын албан ёсны нээлтийн үеэр "Face of beauty international 2013" тэмцээний титмийн эзэн Тонга улсын мисс Даймонд Ланги, 2015 оны тэмцээний дэд байрын мисс Унгарын гоо бүсгүй Далма Карман болон олон улсын тэмцээнд эх орноо төлөөлөн оролцож, амжилт үзүүлсэн Монголын чадварлаг загвар өмсөгчдийн гарт “Марал” брэнд гялалзсан нь үйлдвэрлэгчдийн томоохон бахархал байв. Ц.Ган-Эрдэнэ “Эцсийн зогсоол эх орон минь л юм чинь, тэнд би юугаар нэмэр болж чадах вэ гэж боддог байсан. Солонгост очоод LG Fashion-д оронгуутаа л ийм хэмжээний үйлдвэртэй болно гэдэг мөрөөдөлтэй болсон” гэж ярилаа. Тэд цаашдаа зөвхөн арьс, арьсан бүтээгдэхүүн биш хувцас, гутал үйлдвэрлэлээр өргөжин тэлж, Монголын загварын ертөнцөд өөрийн гэсэн өнгөөр эгшиглэхийг хүсдэг ажээ.
ДЭЛХИЙН БАНКНЫ 50 ХУВИЙГ БУЦААН ОЛГОДОГ ХӨТӨЛБӨРТ БАГТЖЭЭ
“Марал” брэндийн нэг цүнхний үнэ дундажаар 250 мянган төгрөг. Ихэвчлэн хотын төв болон Үндэсний цэцэрлэгт хүрээлэн, Зайсан орчимд захиалгаар хүргүүлдэг байна. Зах зээл дэх ижил төрлийн бүтээгдэхүүнтэй харьцуулвал дундаж болон дунджаас дээгүүр орлоготой хүмүүст зориулсан брэнд аж.
БНСУ, БНХАУ-ын Гуанжу, мөн Монголын экспортод гаргадаг боловсруулсан арьсыг сонгон авч, Японы YKK брэндийн тоноглол болон цахилгааныг ашиглан урладаг. Нэг суурь машин нь зах зээлд 10 гаруй сая төгрөгийн үнэтэй. Анх эхнэр болон эгчтэйгээ гурвуулаа эхэлж байсан бол одоо 11 хүнийг ажлын байраар хангаж, нийгмийн даатгалд хамруулан, татвараа төлдөг аж ахуйн нэгж болж чадав. Түүнчлэн байгууллагуудын захиалга байнга шахуу ирдэг гэсэн. Компанийн логотой түрийвч, нэрийн хуудасны сав зэргийг 18 мянган ширхэгээр захиалах тохиолдол ч бий. Брэндийн нэр хүнд өсөж, захиалга ихсэхээр ажлын байр, үйлдвэрлэлийн хүчин чадлаа нэмэгдүүлэх зайлшгүй шаардлага тулгардаг. Тиймээс зээл авч өргөжүүлэхээр шийджээ.
ЖДҮХС, Хөдөлмөр эрхлэлтийг дэмжих сан зэрэг төрийн дэмжлэг тэдэнд олдоогүй. Сонирхож үзсэн ч ямар нэг шалтгаанаар буцаадаг байв. Харин Азийн Хөгжлийн банк болон “Хаан” банкны хамтарсан төслийн зээлд хамрагдаж чаджээ. Бизнесийн бусад зээлийг бодвол бага буюу хүү нь жилийн 15 хувь. Ингээд 200 сая төгрөгийн зээл авч, одоо ажиллаж байгаа 120 мкв талбай бүхий үйлдвэрийн байраа худалдаж авсан байна. Мөн тоног төхөөрөмж нэмж авахаар төлөвлөсөн. Ирэх дөрөвдүгээр сарын сүүлээр АНУ, Канадад болох үзэсгэлэнд оролцохдоо сүүлийн үеийн шинэ суурь машин сонирхох аж.
• Солонгос загварыг Монгол чанартай хослуулжээ.
• Тэд цаашдаа зөвхөн арьс, арьсан бүтээгдэхүүн биш хувцас, гутал үйлдвэрлэлээр өргөжин тэлнэ.
• Дундаж болон дунджаас дээгүүр орлоготой хүмүүст зориулсан брэнд.
“Марал” брэнд 2018 оны арваннэгдүгээр сараас Шанхай хот руу экспортоо эхлүүлжээ. Одоогоор экспортын орлого жин даах хэмжээнд хүрээгүй ч эхлэлээ тавьсандаа олзуурхаж байгаа. Монголдоо танигдсан гурван жилээс арай бага хугацаанд Хятадын өргөн зах зээлд боломжийн тооны хэрэглэгч олчих байх гэсэн өөдрөг төсөөлөлтэй. Мөн Дэлхийн банкнаас хэрэгжүүлдэг Экспортыг дэмжих хөтөлбөрт хамрагдахаар яриа хэлцэл амжилттай өрнөж байна. “Марал” брэндийн байнгын үйлчлүүлэгч нэгэн бүсгүйн холбож өгсөн энэ хөтөлбөр нь экспортод гаргасан бүтээгдэхүүнийхээ зардлын 50 хувийг буцалтгүй тусламжаар эргүүлэн авдаг үндсэн зарчимтай аж. Ийнхүү Монголд хэрэгжиж буй төсөл хөтөлбөрүүдийг судалж, хамрагдаж чадсан нь “Марал”-ыг хөл дээрээ босоход чухал нөлөө үзүүлжээ.
Тэд төрөөс дэмжлэг хүсэж, зовлон тоочиж суусангүй. Татвараа цаг тухайд нь төлж, төрийн байгууллагуудын шаардлагыг биелүүлсээр ирсэн. Орон сууцны доод давхарт худалдан авсан байр нь үйлдвэрлэл явуулах боломжгүй тул зунаас өөр байршилд ажлын байр хайх шаардлагатай болжээ. Учир нь оршин суугчдаас “цавуу үнэртэж байна” гэдэг гомдол НМХГ-т гаргаж, хяналтынхан нүүх шаардлага тавьчихаад байгаа аж.
“Марал” брэндийн бүтээгдэхүүний онцлогийн талаар хэрэглэгчдээс тандлаа. “Загвар нь гоёмсог учраас уйддаггүй”, “Оёдол хийц нь өөгүй, хөнгөн нимгэн, жинхэнэ брэнд”, “Чанарын хувьд ярилтгүй, би насаараа л барина” гэх мэт эерэг сэтгэгдэл олноор өгч байлаа. Улаан, хөх, ягаан, хүрэн, цайвар цэнхэр гэх мэт содон өнгийн цүнхнүүд болон алтлаг, цэнхэр улаан түрийвч гээд чамин хийцтэй жижиг эдлэлүүд дэгүүрт оронгуут хараа булаана. Нэг хэсэг зузаан чанартай арьс моданд орсон бол одоо хөнгөн, нимгэн арьсыг илүүд үзэх болжээ. Ийм арьсыг гадныхаас дутахааргүй хэмжээнд боловсруулж өгдөг дотоодын сайн үйлдвэрүүд олноор гарч байгаад тэд талархаж явдаг гэсэн.
“Марал” брэнд нэг жилийн баталгаат хугацаа өгдөг. Зах зээлд хамгийн их борлогддог импортын цүнхний хувьд эдэлгээ нь дуусах хугацаа гэж хэлж болох энэ нэг жилд “Марал” брэндийн цүнхэнд хэрэв эвдрэл гарах, ханзралт үүсэх, тоноглол унах зэрэгт түргэн шуурхай засч өгдөг юм байна. Бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэхээс эхлээд борлуулах, зарагдсан хойно нь ч урт хугацаанд баталгаа гарган сэтгэл тавьдаг нь “Марал” брэндийн өөдөлж дэвжих үндэс гэлтэй.
Эх сурвалж: zgm.mn