Шүүх эрх мэдлийг гартаа оруулах замаар дарангуйлал эхэлдэг

2019-03-29, 10:43 Улс төр 1,142 1
Шүүх эрх мэдлийг гартаа оруулах замаар дарангуйлал эхэлдэг

Өнгөрсөн ням гараг Индонез улсын, тэр дундаа Жакарта хотынхны хувьд тэмдэглэлт өдөр байв. 2013 онд анх шав тавьж, барилгын ажлыг нь эхлүүлж байсан метрогоо энэ өдөр албан ёсоор ашиглалтад оруулж, Төрийн тэргүүн нь ирж оролцсон зураг дэлхийн томоохон хэвлэлүүдээр нэгэн зэрэг цацагдлаа. Метро нь одоохондоо 16 км үргэлжлэх ганцхан шугамтай хэдий ч 2024 он гэхэд дахин найман км-ийг нэмж тавихаар төлөвлөжээ. Япончуудын зээлээр бүтсэн метроны уг төсөлдөө 2.6 тэрбум ам.доллар зарцуулжээ.

“Өнөөдөр бид Жакарта дахь хурдны транзит тээврийн эхний шатыг ашиглалтад орууллаа. Ингэснээр манай улсын хөгжлийн түүхэнд шинэ хуудас бичигдэж байна” хэмээн Ерөнхийлөгч Жоко Видодо бахархалтай нь аргагүй мэдэгдэв. Метротой болчихоод баярлаж буй тэдний зургийг хараад атаархах сэтгэл төрснөө нуух юун. Хэдийгээр дэлхийн метроны хөгжлөөс 150 жилээр хоцорсон ч гэсэн Индонез улс энэ бүтээн байгуулалтыг хийж чадлаа.

Гэтэл бид 2013 онд Улаанбаатарын метро төсөл хэмээн бичсэн ёрдойсон шон босгосноос өөрийг хийж чадалгүй байсаар өдийтэй золгов.

ҮЛГЭР ИНГЭЖ ЭХЭЛСЭН

Улаанбаатарыг метротой болгох асуудал бараг хориод жилийн өмнөөс л яригдсан зүйл. Харин хотын өмнөх дарга Э.Бат-Үүлийн үед энэ төсөл нэлээд эрчимжиж, Японы ЖАЙКА байгууллагын шугамаар бүр ТЭЗҮ-ийг нь хийж, ҮАБЗ-өөр хүртэл дэмжүүлсэн юм. Тухайн үед 1.5 тэрбум ам.долларын зардлаар эхний ээлжинд нэг шугамтай метро барих төсөл боловсруулж байв. Метрог зүүн захын Амгалан өртөөнөөс Сонсголон хүртэлх 17.7 км урт замд 14 өртөөтэй байгуулахаар төлөвлөсөн. 2016 онд барилгын ажлыг эхлүүлж, 2020 он гэхэд метротой болно, ингэснээр 160 мянган ажлын байр шинээр нэмэгдэнэ, хотын төсвийн орлого 30 хувиар нэмэгдэнэ хэмээн тухайн үеийн нийслэлийн удирдлагууд ам уралдан пиардаж байлаа. Хэрэв энэ төсөл ажил хэрэг болсон бол бид ирэх жил метрогоор зорчиж, түгжрэлд цаг алдах гээч зүйлийг мартах байлаа. Гэвч Э.Бат-Үүлийн баг сонгуульд ялагдахтай зэрэгцэн метротой болох мөрөөдөл замрхан одсон түүхтэй.

“Бид “Амгалан”, “Таван шар”-д метроны буудал байна гээд ажлаа эхлүүлж байлаа. Харамсалтай нь сонгуулиар ялагдсан. Төрийн залгамж чанар гэж алга. Өмнө нь хэрэгжүүлж байсан зөв ажлыг дараагийн гарсан нам, эвсэл нь хэрэгжүүлдэг байвал зөв зүйтэй юм. Гэтэл метроны талаар ярьж байгаа нэг ч хүн алга. Улаанбаатар хотод метроны ганцхан шугам тавихад олон асуудлыг давхар шийдэх боломжтой” хэмээн НИТХ-ын төлөөлөгч асан Д.Ганхүү ярилцлагадаа онцолж байв.

УЛСТӨРЖҮҮЛЖ БОЛОХГҮЙ ТӨСӨЛ БАЙДАГ ЮМ ШҮҮ

Манай улс төрд өмнөх засгийн үед хийсэн болгоноо харлуулж, үгүйсгэдэг арчаагүй чанар бий. Ингэхгүй л бол өрсөлдөгч нь товойн гарч, өөрсдөө доош орчихно гэсэн дэндүү аминчхан бодолтой. Тиймдээ ч нэг засгийн үед эхлүүлсэн ажил дараагийн засаг гарахад үргэлжилсэн түүх нэн ховор. Гэхдээ улстөржүүлж болохгүй ажил, заавал үргэлжлүүлэх ёстой төсөл, олон нийтийн эрх ашиг гэж бий. Үүний нэг бол яах аргагүй метроны төсөл. Үнэхээр нийслэлчүүд метротой болж л байвал аль нам барьж байгуулах нь ямар хамаа байна аа. Хоёулаа нийлээд ч хамаагүй хийх л ёстой баймаар. Гэвч өрсөлдөгчийн нэр хүнд өсчихнө гэх өнөө л нэг аминчхан үзэл энэ ажлыг хойш татсаар өнөөг хүрчээ. Метроны оронд тусгай замын автобус барина гэж хэсэг давхисан ч бас л зангууны үлгэр болоод дууслаа.

• Дэлхийн метроны хөгжлөөс 150 жилээр хоцорсон ч гэсэн Индонез улс энэ бүтээн байгуулалтыг хийж чадлаа. Харин бид Улаанбаатарын метро төсөл хэмээн бичсэн ёрдойсон шон босгосноос өөрийг хийж чадсангүй. 

• Метрог зүүн захын Амгалан өртөөнөөс Сонсголон хүртэлх 17.7 км урт замд 14 өртөөтэй байгуулахаар төлөвлөөд байв. 

• Өдөрт 265 сая, жилд 53 тэрбум төгрөгийн үргүй зардал замын түгжрэлээс болж хий хоосон урссаар байна.

Манай улс хөрөнгө мөнгөний чадамж муутай гэдгийг хүн бүр мэднэ. Гэхдээ гаднын зээл тусламжаар 1.5 тэрбумыг олоод метро барих чадалгүй болтлоо доройтсон гэж бодохгүй байна. Хэрэв яаж ийгээд байгуулчихвал хэтдээ энэ байтугайг хэмнэнэ. Эдийн засгийн ач холбогдлуудыг тоочоод байвал барагдахгүй буй за.

Замын цагдаагийн албанаас хийсэн нэгэн судалгаанаас энд сонирхуулъя.

Сүүлийн таван жилийн судалгаагаар нийслэлийн иргэдийн 70 гаруй хувь нь өдөрт бүтээх ажлынхаа зөвхөн гуравны нэгийг амжуулж байгаа аж. Өдөр бүр 200 мянган суудлын тэрэг замын хөдөлгөөнд оролцдог гэж тооцвол Аи-92 бензин хэрэглэдэг нэг автомашин түгжрэлээс болж цаг тутам 1328 төгрөгийн шатахууныг үр дүнгүй зарцуулж байна. Нийт тээврийн хэрэгслээр тооцоход өдөрт 265 сая, жилд 53 тэрбум төгрөгийн үргүй зардал замын түгжрэлээс болж хий хоосон урсжээ. Бусад орны судалгаанаас харахад 11 сая автомашинтай Токио хотын нийт оршин суугчдын 90 хувь нь метрогоор, ердөө зургаан хувь нь л автомашинаар зорчдог бол Бээжингийн иргэдийн 34 хувь нь автомашинаар явдаг байна. Харин Улаанбаатарын оршин суугчдын 69 хувь нь автомашинаа өдөр тутам унадаг гэсэн судалгаа бий. Ийм байхад хотын төвдөө түгжрэн бухимдаж, хараалаа урсгахаас ч аргагүй. Мэдээж машинаа унаад явж байгаа хүмүүсийг буруутгах нь зохисгүй. Нийтийн тээвэр нь олигтой хөгжөөгүй болохоор хэн л автобусанд суухыг хүсэх билээ. Ялангуяа өглөө, оройд автобусанд багтаж сууна гэдэг эр зориг шаардсан ажил болоод удаж байна.

МӨРӨӨДӨХӨД МӨНГӨ ТӨЛӨХГҮЙ

Барууны хөгжилтэй орны иргэдийн ихэнх нь хувьдаа машинтай. Гэхдээ түүнийгээ хоол хүнсээ бөөнд нь цуглуулах, амралт зугаалгаар явах зэрэг цөөн тохиолдолд л унана. Бусад үед бол метро зэрэг нийтийн тээврээрээ үйлчлүүлнэ. Баян, ядуу ялгаагүй. Хэрэв манай нийслэл зүүнээс барууныг холбосон ядаж ганц метроны шугамтай болчихвол иргэдийг бухимдуулаад байгаа нөгөө айхтар түгжрэл шидэт саваагаар дохисон мэт алга болох гээд байна. Ядаж хүмүүс өглөөд ажилдаа хоцрохын зовлон амсахгүй. Автобусанд шахцалдаж, уур бухимдлаа чбарахгүй.

Тиймээс эрх мэдэлтнүүд алсаа харж, иргэдээ бодсон зориг гаргаад энэ ажлыг яаж ийгээд эхлүүлэх л хэрэгтэй байна. Хүн ард нь өлсгөлөнд нэрвэгдсэн, үгээгүй ядуу гэгддэг Умард Солонгос хүртэл нийслэлдээ 22 км урт метротой, түүгээр нь жил бүр давхардсан тоогоор 36 сая хүн зорчдог гээд бод доо. Харин бид ядуу буурай гэх шалтаг тоочин суух биш, зориглон хөдөлмөөр байгаа юм. Энэ төслийг дэмжсэн, хэрэгжүүлсэн, бодит ажил болгосон хүмүүсийг нийслэлчүүд үеийн үед талархан дурсах нь гарцаагүй. Тэр улс төрийн хүчин дараагийн сонгуульдаа ногоон гэрлээр ялалт байгуулна гэдэгт ч эргэлзэх хэрэггүй байх. Гагцхүү цаг алдах тусам төслийн өртөг нэмэгдсээр байгаа гэдгийг санахад илүүдэхгүй. Зургаан жилийн өмнө 1.5 тэрбум ам.доллараар барина гэж байсан метроны өртөг одоо хэд болж нэмэгдсэн нь бас сонирхолтой.

Эх сурвалж: zgm.mn

1
таалагдаж байна

0
таалагдахгүй байна

Холбоотой мэдээлэл Бүгдийг үзэх

Сэтгэгдэл (-)

АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд манай сайт хариуцлага хүлээхгүй болно. Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү!
0/1000
  • Зочин ×
    Хариулах ({[{ cmmnt.children.length }]})
    0/1000
    • Зочин {[{ childComment.ip_address }]} ×
      {[{ childComment.text }]}
      {[{ childComment.dislike_count }]}
    • Бусад сэтгэгдэл ()
  • Бусад сэтгэгдэл ()

Дуртай төрөл

Бидний "паразит" амьдрал

2024-06-21

Өсвөр үеийнхний дайсан цахим заналхийлэлд цэг тавья

2024-06-13

Хар тамхины хар гай

2024-06-11

Ш.Бямбасүрэн: Намайг нутаг буцах гэж байхад аварч үлдсэн хүмүүн

2024-06-04

БНСУ-д хөхүүл ханиалгын халдварын тохиолдол сүүлийн 20 жилд бүртгэгдээгүйгээр өсжээ

2024-06-11

Бүгд Найрамдах Ардчилсан Лаос Ард Улсын Ерөнхийлөгч Тонглун Сисүлит төрийн айлчлал хийхээр хүрэлцэн ирлээ

2024-06-11

Энтони Блинкен: Дайн сунжирсанд Xамас буруутай

2024-06-11

Дэлхийн мэдээ цөөн үгээр 06.10

2024-06-10

Yalalt & Baji - С.Жавхлан

2024-06-13

V сургуулийн уулзвараас Их сургуулийн гудамж хүртэлх замыг хаана

2024-06-09

Бидний Чинзо

2024-06-01

Мишээл: Сошиалд "худлаа" хосууд болж жүжиглэдэг нөлөөлөгч нар байгаа

2024-05-30

Монголчууд Парис руу 32 тамирчнаа илгээнэ

2024-06-21

Зуны олимпын наадамд 200 орны тамирчин оролцоно

2024-06-17

Улсын аварга О.Хангай “Үлэмж бадрах” чимэг хүртэж, Ц.Бямба-Отгон арслан боллоо

2024-06-17

Дэлхийн мастеруудын рекордыг шинэчилсэн монгол туйванч

2024-06-10

Л.Ариунсайхан: Монголчуудын сэтгэцийн эрүүл мэнд сэхээнд байна

2024-06-11

Хүүхдийн зуслангууд ямар төлбөртэй байх вэ?

2024-06-10

ӨӨРИЙГӨӨ НОЙРГҮЙДЭЛТЭЙ ГЭДГИЙГ ХЭРХЭН ИЛРҮҮЛЭХ ВЭ?

2024-06-09

ҮСХ: Манай улсад дөрөв ба түүнээс дээш ихэр хүүхэд 23 байдаг гэж бүртгэгджээ

2024-06-01

“Хөдөө Наадъя” Баяр Наадмын Худалдаа BSB-д

2024-06-21

“ЭРТ авбал ИЛҮҮ бонустай” BSB

2024-06-13

Парисын олимп үзэх сүүлийн хоёр харилцагч батламжаа гардан авлаа

2024-06-11

Digi Pay-д бүртгүүлээд PlayStation 5 болон Apple-ын бэлэгтэй болоорой!

2024-06-10

Оросын эсрэг НАТО-гийн бодлогын тухай

2024-06-21

Д.Бат-Эрдэнэ: Хүнийг сонгох эрхээр хангаагүй байгууллагыг 100 сая төгрөгөөр торгодог хуультай

2024-06-21

Хөгжлийн банкны гэх тодотголтой 80 хүн, 4 хуулийн этгээдэд холбогдох хэргийн танхимын нийт шүүгчийн хуралдаан хойшиллоо

2024-06-20

Сонгогчдын нэрийн жагсаалтыг энэ сарын 23-нд эцэслэж, хэсгийн хороодод хүргүүлнэ

2024-06-20
48:24

Н.Номтойбаяр: Тэр орос АЗИЗОВ хэдэн өөрсдийн бууны нохой, даалгавар биелүүлэгч, урвагчдыг МОНГОЛд үлдээсэн бол...

2024-06-21

Х.Нямбаатар: Автобусны жолоочид дизель түлш хулгайлж, камераа салгаж байна. Тиймээс ажлаас нь хална

2024-06-20

Р.Булгамаа: Мөрдөн шалгахдаа нотлох баримтыг устгаж байгааг хариуцлагатайгаар хэлье

2024-06-18

“Энэ бол улс төрийн аллага. Тиймээс МАН энэ тойргийн сонгуулийн менежерээ, нэр дэвшигчдээ татах хэрэгтэй“

2024-06-18

Хөгжлийн банкны гэх тодотголтой 80 хүн, 4 хуулийн этгээдэд холбогдох хэргийг хянан хэлэлцэнэ

2024-06-17

Ц.Уянга АТГ-т өөрийнхөө мэдүүлсэн 7 тэрбумын хөрөнгө, орлогоо гайхав

2024-06-13

ГАДААДАД ОРШИН СУУГАА ИРГЭД СОНГУУЛЬД САНАЛ ӨГӨХ ХҮСЭЛТЭЭ ЭНЭ САРЫН 15-ААС ӨМНӨ ГАРГАХ ШААРДЛАГАТАЙ

2024-06-13

Да.Ганболдын сонгуульд нэр дэвших эсэх асуудлыг шийдэх шүүх хурал болно

2024-06-11

Монголын үзэсгэлэнт охид №170 ❤️

2024-06-03

Монгол элдэв зураг (50 фото) №70

2024-06-02

БНСУ-ын алдарт дуучин Ён Так БОАЖ-ын сайд Б.Бат-Эрдэнийн урилгаар Монгол Улсад зочилж байна

2024-06-01

Алдарт “Balenciaga” брэндийн нүүр царайгаар 50 настай, монгол модель Г.Гансүх ажиллаж байна

2024-06-01

Д.Галсандорж: Зэсийн салбарт Монгол Улс том тоглогч болох боломж байгаа

2024-06-22

Ц.Элбэгдорж, Д.Содном нарын шахалтаар Цагаан суваргын ордыг МАК компанид өгчээ

2024-06-11

Үндэсний баялгийн сангийн талаар мэдээлэл хийлээ

2024-06-11

Нүүрсний экспортын хэмжээ нэмэгдсэн ч орлого буурах магадлалтай

2024-06-10

УПЕГ: БЗС-гийн хоёр албан тушаалтанд эрүүгийн хэрэг үүсгэн яллагдагчаар татан шалгаж байна

2024-06-05

Чойжин ламын сүм музей тусгай хэрэгцээт хүүхдэд зориулан өдөрлөг зохион байгуулна

2024-06-05

ЗӨВЛӨГӨӨ: И-Монголиа аппликейшнээр ЭМД-ын шимтгэлээ хэрхэн төлөх вэ

2024-06-04

Беларусийн Засгийн газрын тэтгэлгээр 28 оюутан суралцаж байна

2024-06-03

Энэ зун нээлтээ хийх хамгийн өндөр хүлээлттэй кинонууд

2024-06-22

Эрэн сурвалжлагдаж байсан этгээдийг Сонгинохайрхан дүүргээс баривчиллаа

2024-06-22

Автозам дагуух үйлчилгээний цогцолборуудын мэдээллийг GOOGLEMAP-д байршуулна

2024-06-22

Өнөөдөх нар буцах өдөр

2024-06-22

ТББ-ууд сонгуулийн хөтөлбөрт дүн шинжилгээ хийж нам, эвсэлд хүргүүлснээ танилцууллаа

2024-06-20

Өр төлбөрөө төлсөн 155,315 иргэн, ААН-ийн зээлийн мэдээллийн сангийн "хар жагсаалт"-аас чөлөөллөө

2024-06-10

Инфляц өмнөх оны мөн үеэс 5.7%-иар өсжээ

2024-06-10

Сонгуулийн дараах эдийн засаг ямар байх вэ?

2024-06-10

Төрийн эрх мэдэл хэнд байх ёстой вэ?

943

МАН-ыг тараах Ерөнхийлөгчийн захирамжийн тухай та ямар үзэл бодолтой байна вэ?

1,054

Коронавирусийн вакцинуудаас та алийг нь үр дүнтэй гэж бодож байна вэ?

1,621

Хэрэв та АНУ-ын иргэн байсан бол Ерөнхийлөгчийн сонгуульд хэнд саналаа өгөх вэ?

419